reklama
kategoria: Miasto
2 sierpień 2013

Opłaty śmieciowe czas płacić

zdjęcie: Opłaty śmieciowe czas płacić / fot. wikimedia commons, na licencji GNU licencja wolnej dokumentacji
fot. wikimedia commons, na licencji GNU licencja wolnej dokumentacji
Do końca sierpnia mają czas mieszkańcy Rudy Śląskiej na zapłatę pierwszej „opłaty śmieciowej”. Ale pieniądze do kasy miasta można wpłacać już dziś. W Rudzie Śląskiej jest około 8 tys. właścicieli i zarządców nieruchomości, którzy zobowiązani są do uiszczania „opłat śmieciowych”. Za pierwsze dwa miesiące funkcjonowania nowego systemu gospodarki odpadami rudzianie zapłacą około 3,3 mln zł.
REKLAMA

"Do miejskiej kasy „opłata śmieciowa” powinna być, zgodnie z uchwałą Rady Miasta, wpłacana co dwa miesiące"- przypomina prezydent Grażyna Dziedzic. – Z obowiązku pamiętania o terminach wpłat są zwolnieni lokatorzy bloków, ponieważ za nich wszystko załatwia spółdzielnia. Nowość dotyczy tylko mieszkańców domów jednorodzinnych, którzy opłatę za wywóz śmieci muszą wpłacać teraz na konto urzędu miasta, a nie firmy wywozowej – podkreśla prezydent. Z uregulowaniem
należności za śmieci nie ma co czekać - szybsza zapłata pozwoli na uniknięcie niepotrzebnej „nerwówki” i długich kolejek, które mogą się tworzyć pod koniec miesiąca.

Każdy właściciel i zarządca nieruchomości przed dokonaniem wpłaty musi pamiętać o ciążących na nim obowiązkach. - "Od czasu złożenia pierwszych deklaracji minęło już cztery miesiące, więc w wielu przypadkach ilość domowników mogła się zmienić" -  komentuje Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony  Środowiska.- "Tym  niemniej  musimy pamiętać, że nie możemy zmieniać wysokości opłaty „na własną rękę”. Każdy taki fakt musi zostać poparty złożeniem w urzędzie miasta nowej „deklaracji śmieciowej”. Mamy na to 14 dni od chwili, gdy ktoś się do nas wprowadza czy wyprowadza z domu"- zastrzega naczelnik.

Krótko mówiąc, dokonywana wpłata musi odpowiadać opłacie, jaka została wyliczona w „deklaracji śmieciowej”. Przypadki, w których kwoty te nie będą się zgadzać, magistrat będzie kierował do wyjaśnienia. W lepszym położeniu będą przy tym osoby, które dokonają nadpłaty - w tych sytuacjach będzie ona zatrzymywana na poczet kolejnej należności. Osoby, które zapłacą natomiast za mało, będą musiały pokryć różnicę wraz z odsetkami. 

Ogółem za pierwsze dwa miesiące funkcjonowania nowego systemu śmieciowego do miejskiej kasy ma wpłynąć około 3,3 mln złotych. Z tej kwoty na rachunek urzędu 3 mln zł powinni przelać właściciele domów jednorodzinnych, MPGM oraz spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Kolejne 300 tys. zł mają natomiast zapłacić za ten okres przedsiębiorcy, działkowcy oraz placówki oświatowe i służby zdrowia. "Kwoty te mogą się nieznacznie zmienić, ponieważ nie wszyscy złożyli nam jeszcze „deklaracje śmieciowe”. W najbliższym czasie straż"- podkreśla naczelnik Wyciślik.

Pieniądze z opłat w całości zostaną przeznaczone na funkcjonowanie nowego systemu śmieciowego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ma się on samofinansować z opłat wnoszonych przez mieszkańców, a miasto nie może dołożyć do niego ze swego budżetu ani jednej złotówki. Pieniądze z opłaty mają pokryć takie koszty jak odbiór, transport, zbieranie,odzyskiwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zapewnienie mieszkańcom kubłów na śmieci, utworzenie i utrzymanie punktów, w których można oddać posegregowane śmieci oraz koszty obsługi administracyjnej.

PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Ruda Śląska
5.3°C
wschód słońca: 07:19
zachód słońca: 15:47
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Rudzie

kiedy
2024-11-30 16:00
miejsce
Dom Kultury Bielszowice, Ruda...
wstęp biletowany
kiedy
2024-11-30 19:00
miejsce
Dom Kultury Bielszowice, Ruda...
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-07 20:00
miejsce
Dom Kultury Bielszowice, Ruda...
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-13 19:00
miejsce
Dom Kultury Bielszowice, Ruda...
wstęp biletowany