Opłaty śmieciowe czas płacić
"Do miejskiej kasy „opłata śmieciowa” powinna być, zgodnie z uchwałą Rady Miasta, wpłacana co dwa miesiące"- przypomina prezydent Grażyna Dziedzic. – Z obowiązku pamiętania o terminach wpłat są zwolnieni lokatorzy bloków, ponieważ za nich wszystko załatwia spółdzielnia. Nowość dotyczy tylko mieszkańców domów jednorodzinnych, którzy opłatę za wywóz śmieci muszą wpłacać teraz na konto urzędu miasta, a nie firmy wywozowej – podkreśla prezydent. Z uregulowaniem
należności za śmieci nie ma co czekać - szybsza zapłata pozwoli na uniknięcie niepotrzebnej „nerwówki” i długich kolejek, które mogą się tworzyć pod koniec miesiąca.
Każdy właściciel i zarządca nieruchomości przed dokonaniem wpłaty musi pamiętać o ciążących na nim obowiązkach. - "Od czasu złożenia pierwszych deklaracji minęło już cztery miesiące, więc w wielu przypadkach ilość domowników mogła się zmienić" - komentuje Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.- "Tym niemniej musimy pamiętać, że nie możemy zmieniać wysokości opłaty „na własną rękę”. Każdy taki fakt musi zostać poparty złożeniem w urzędzie miasta nowej „deklaracji śmieciowej”. Mamy na to 14 dni od chwili, gdy ktoś się do nas wprowadza czy wyprowadza z domu"- zastrzega naczelnik.
Krótko mówiąc, dokonywana wpłata musi odpowiadać opłacie, jaka została wyliczona w „deklaracji śmieciowej”. Przypadki, w których kwoty te nie będą się zgadzać, magistrat będzie kierował do wyjaśnienia. W lepszym położeniu będą przy tym osoby, które dokonają nadpłaty - w tych sytuacjach będzie ona zatrzymywana na poczet kolejnej należności. Osoby, które zapłacą natomiast za mało, będą musiały pokryć różnicę wraz z odsetkami.
Ogółem za pierwsze dwa miesiące funkcjonowania nowego systemu śmieciowego do miejskiej kasy ma wpłynąć około 3,3 mln złotych. Z tej kwoty na rachunek urzędu 3 mln zł powinni przelać właściciele domów jednorodzinnych, MPGM oraz spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Kolejne 300 tys. zł mają natomiast zapłacić za ten okres przedsiębiorcy, działkowcy oraz placówki oświatowe i służby zdrowia. "Kwoty te mogą się nieznacznie zmienić, ponieważ nie wszyscy złożyli nam jeszcze „deklaracje śmieciowe”. W najbliższym czasie straż"- podkreśla naczelnik Wyciślik.
Pieniądze z opłat w całości zostaną przeznaczone na funkcjonowanie nowego systemu śmieciowego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ma się on samofinansować z opłat wnoszonych przez mieszkańców, a miasto nie może dołożyć do niego ze swego budżetu ani jednej złotówki. Pieniądze z opłaty mają pokryć takie koszty jak odbiór, transport, zbieranie,odzyskiwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zapewnienie mieszkańcom kubłów na śmieci, utworzenie i utrzymanie punktów, w których można oddać posegregowane śmieci oraz koszty obsługi administracyjnej.